CircleCross

Circlecross

I samarbejde med Gadstrup Gymnastik forening tilbyder vi CircleCross

Hvad er CircleCross?

Circlecross er bygget op om tre hovedpunkter:

CircleCross er blevet kendt for træningens høje intensitet. Intensitet definerer vi som arbejde på tid. Vi vil gerne arbejde så meget som muligt på så kort tid som muligt. Når vi gerne vil opnå en høj intensitet bliver længden af træningen tilsvarende kort. Man kan simpelthen ikke træne med høj intensitet i længere tid. Derfor ligger den intensive del af træningen i CircleCross på omkring 10-25 min.

Den høje intensitet er direkte årsag til de gode resultater vi opnår igennem CircleCross-træningen. Det er efterhånden alment kendt, at træning med høj intensitet giver markant større forbedringer i bla. iltoptag og fedtforbrænding end træning med moderat intensitet.

De funktionelle bevægelser beskrevet ovenfor hjælper os til at opnå denne høje intensitet i det man aktiverer flere muskelgrupper og led i samme øvelse. Man vil aldrig kunne opnå samme høje intensitet med isolerede bevægelser.

CircleCross varierer utroligt meget både i varighed, bevægelser, gentagelser og vægt. Den store variation gør, at man får trænet hele kroppen igennem og at man opnår en god generel fitness (Se mere under Hvad er Fitness).

Den store variation i træningen gør, at man sjældent får skader i CircleCross. Man træner kroppen på mange forskellige måder; langsomt-hurtigt, tungt-let, mange gentagelser-få gentagelser osv. Skader kommer tit når træningen bliver ensidig – CircleCross er lige det modsatte.

Den store variation i CircleCross er ligeledes en stor motivationsfaktor, i det man altid bliver udfordret på en ny og sjov måde.

Funktionelle bevægelser har altid eksisteret. De er en del af vores natur. I al den tid mennesker har levet, har vi stået, siddet, kastet, trukket, løftet, skubbet, klatret, løbet, hoppet osv. Alle disse bevægelser er funktionelle bevægelser.

Funktionelle bevægelser involverer generelt mange led og muskelgrupper og genererer kraft fra kernen og ud til arme og ben. Naturlige funktionelle bevægelser har stor indflydelse på øvelserne i CircleCross. Der er mange fordele ved, at træne udelukkende igennem funktionelle bevægelser, men en af de vigtigste ting er at alle bevægelserne, hvis udført korrekt, er sikre og skadesrisikoen er minimal.

Disse bevægelser er røget i baggrunden i den alment kendte fitness-verden, der præges af maskiner som hindrer ens naturlige bevægelsesmønster.

Nyt CircleCross Intro-hold

Tirsdag den 8. marts åbner vi op for et nyt intro-hold til vores populære CircleCross-træning.

På dette basis-intro holdet, introduceres du for de grundlæggende øvelser, der arbejdes med i circlecross. Der vil indledningsvis være opvarmning, teknik undervisning og afslutningsvist en lille Wod (workout of the day). Træningen tilpasses den enkeltes niveau gennem nedskalering af øvelserne. I starten primært kropsbaserede øvelser, efterhånden introduceres de forskellige redskaber… Husk vand, håndklæde og en lille trøje. Vi kan finde på at bevæge os udenfor.

Hvad er CircleCross?

CircleCross er et styrke- og konditionsprogram bygget op omkring konstant varierende funktionelle bevægelser, der udføres ved relativ høj intensitet. Træningen er intens og krævende, og giver hurtigt giver synlige og mærkbare resultater. De fleste øvelser udføres som kropsvægt øvelser, men vi bruger også rekvisitter som bl.a. Kettlebells, sjippetove, traktordæk, medicinbolde, dækslæder, vægtstænger og meget andet. Træningen foregår som holdtræning og er sjov og givende for alle uanset niveau da alle øvelser kan skaleres. Vi holder til i Ramsøhallen i det gamle redskabsrum ud mod tennisbanerne.

Holdplan frem til sommerferien:

Mandage kl. 05.00-06.00 – CircleCross (CircleTræning, TABATA o.lign)

Mandage kl. 17.00-19.00 – Kettlebell Konkurrence Træning

Tirsdage kl. 18.30-19.30 – CircleCross Introhold

Tirsdage kl. 19.30-20.45 – CircleCross (CircleTræning, TABATA o.lign)

Onsdage kl. 17.00-19.00 – Kettlebell Konkurrence Træning

Onsdage kl. 19.00-20.15 – CircleCross

Torsdage kl. 18.50-19.45 – CircleCross (CircleTræning, TABATA o.lign)

Torsdage kl. 20.00-21.15 – CircleCross

Fredage kl. 05.00-06.00 – CircleCross (CircleTræning, TABATA o.lign)

Lørdage kl. 10.00-12.00 – Kettlebell Konkurrence Træning

Søndage kl. 09.00-10.00 – CircleCross NB! UDENDØRS ÅRET RUNDT

Søndage kl. 18.45-19.50 – REHAB / CircleCross med moderat intensitet (På 1. sal over cafeteriet)

Søndage kl. 20.00-21.00 – Kettlebell Fitness

Tilmelding til holdene foregår i bookingsystemet og er en del af det samlede tilbud til medlemmer af Gadstrup Motion. CircleCross & Kettlebell udbydes i samarbejde med Gadstrup Gymnastik – GIFG.

Praktiske informationer

Hver gang du kommer til træning er det en ny sammensætning af kendte øvelser eller helt nye øvelser. Alle øvelserne er funktionelle øvelser som kan varieres/skaleres så det passer til den enkelte, uanset om du er supertrænet eller er med for første gang.

Du ved ikke hvad dagens træning indebærer før du møder op. Selv den intensive træning har en varighed af kun 15-20min for netop at kunne opretholde den høje intensitet.

En træning vil typisk vare 75min, enkelte gange op til 90min, er opbygget således : 1/3 opvarmning og afslutning/afspændning 1/3 teknik eller styrketræning 1/3 træning med høj intensitet (WOD)

Husk drikkedunk, håndklæde og evt dit eget sjippetov. Vi træner ude så længe det er lyst nok og vejret tillader det. Så husk at medbringe tøj til både inde og ude.